Dlaczego wygląd zewnętrzny sprzedawcy jest taki ważny?


W zawodzie sprzedawcy liczą się wiedza i kompetencje, zachowanie oraz czas obsługi, jak również wygląd zewnętrzny. Wprawdzie nie szata zdobi człowieka, ale przyznacie, że pierwszego wrażenia drugi raz zrobić się nie da.
Wchodząc do sklepu klient - mniej lub bardziej świadomie - zwraca uwagę na czystość i wygląd personelu. Zadbany sprzedawca, ubrany adekwatnie do branży, którą reprezentuje, budzi większe zaufanie. Jeśli poza tym jest sympatyczny, a także kompetentny, tym chętniej zrobimy u niego zakupy.
Miły i elegancki personel to doskonała wizytówka punktu handlowego






Biała bluzka sprawdzi się w każdej sytuacji

Dzięki odpowiednio ubranej obsłudze dany sklep może sprawiać wrażenie miejsca profesjonalnego i godnego uwagi.
Coraz więcej punktów handlowych inwestuje w odzież roboczą. Są to nie tylko tzw. sieciówki czy sklepy z asortymentem z tzw. wyższej półki, ale także mniejsze sklepiki osiedlowe. Tak, zakup ubrania do pracy, to nie wydatek, to jest bardzo dobra i opłacalna inwestycja.
Nie mamy tu na myśli jedynie zabezpieczenia ubrania prywatnego przed zabrudzeniem, ale przede wszystkim profesjonalny i spójny z marką/sklepem wygląd obsługi.
Czy istnieje coś takiego jak uniwersalny zestaw ubrań do pracy?
W przypadku ubrania dla sprzedawców trudno mówić o uniwersalnym zestawie. Inny strój zamówi właściciel sklepu spożywczego, inny drogerii, meblowego czy marketu budowlanego, z karmą dla zwierząt, z biżuterią, piekarni, mięsnego, warzywniaka, apteki, kwiaciarni czy księgarni.
Zamawiając ubranie dla swoich pracowników, przede wszystkim pamiętaj o tym, aby:
  • ubranie było spójne z wizerunkiem Twojego sklepu pod względem stylu i kolorystyki,
  • było dobrane do charakteru wykonywanej pracy - inna odzież dla pracownika sprzedającego np. ryby czy mięso, inna dla osoby obsługującej kasę, inna dla doradzającej wybór perfum i jeszcze inna dla kierownika działu RTV-AGD,
  • ubrania były najwyższej jakości, bo starczą Twoim pracownikom na dłużej, a Twój personel będzie dobrze wyglądał i czuł się komfortowo przez cały dzień pracy,
  • traktować odzież do pracy jak inwestycję - odpowiednio ubrany pracownik to najlepsza wizytówka Twojej firmy,
  • wyhaftować na ubraniach logo Twojego sklepu - haft to bardzo trwała, elegancka i modna forma reklamy.
Jakie ubrania wybrać?






Więcej propozycji na: http://tedmar.com.pl/

Dawniej, szczególnie w sklepach spożywczych, można było zobaczyć ekspedientki ubrane w fartuch. Wiązało się to nie tyle z wizerunkiem, (często był zbyt duży, w niezbyt atrakcyjnych kolorach, wykonany ze sztucznych tkanin), co z wymogami BHP.
Obecnie nie tylko w małych czy średniej wielkości sklepach spożywczych, ale także w supermarketach, w działach oferujących sery, ryby, mięso, garmażerkę czy pieczywo, to właśnie fartuch nadal jest wybierany najczęściej. Oczywiście to zupełnie inne ubranie niż dawniej. Nie tylko mamy tu na myśli jakość materiału, ale także krój.
We współczesnych fartuchach ekspedientki wyglądają znacznie atrakcyjniej niż dawniej.
Pracodawcy chcą, aby załoga ich sklepów wyglądała modnie i czuła się komfortowo w ubraniu służbowym, dlatego coraz częściej i coraz chętniej korzystają z wsparcia oferowanego przez naszych doradców.
W sklepach wielkopowierzchniowych trzeba pamiętać o tym, że ubrania muszą być dopasowane do potrzeb poszczególnych działów. I tak np. dla kasjerki albo obsługi na tzw. hali najczęściej wybierane są albo koszulki polo, albo – bardziej oficjalnie bluzki czy koszule. W chłodniejsze dni możecie zauważyć, że pracownicy zakładają bluzy polarowe albo kamizelki.
W tego typu sklepach strój to także symbol miejsca zajmowanego w hierarchii – inaczej jest ubrany pracownik obsługujący klienta na dziale serów, inaczej kierownik działu reklamacji czy szef całej hali.
Podobny styl i zasada dobierania ubrania do pracy, jak w wspomnianych wyżej marketach, przyjął się także w dużych sklepach z elektroniką i AGD czy marketach budowlanych, ogrodniczych, itp. Co ciekawe, niezależnie od branży, w każdym sklepie można ostatnio zauważyć mocno wyeksponowane logo firmy (haft).
W drogeriach, podobnie jak w aptekach, obowiązuje stylistyka bliższa gabinetom kosmetycznym czy medycznym. Ma ona na celu wywołanie w kliencie poczucia, że obsługa zna się na dbałości o zdrowie i urodę. Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszej wcześniejszej notatce. Jeszcze wcześniej pisaliśmy o ubraniu dla sprzedawców pieczywa i wyrobów cukierniczych.
A jak to wygląda w przypadku sprzedaży dóbr luksusowych? Np. pracownicy salonów z biżuterią to zupełnie inny świat.






Garnitury i krawaty znajdziesz na http://www.jobeline.pl/

W takich miejscach najbardziej przekonujący i budzący zaufanie są pracownicy eleganccy, czyli panie ubrane w żakiet albo w klasyczną sukienkę, a panowie w garnitur.
Podobnie jest w salonach samochodowych, gdzie króluje elegancja, żeby klient czuł, że kupuje dobro luksusowe.

Podsumowując
Zarządzając sklepem, niezależnie od jego wielkości, weź pod uwagę to, że klient wymaga nie tylko dobrego towaru i sprawnej obsługi, ale także, żeby sprzedawca był profesjonalny zarówno pod względem wiedzy, jak i wyglądu.
Niech Twój personel wyróżnia się nienagannym wizerunkiem i najwyższymi standardami obsługi klienta.
Jeśli potrzebujesz wsparcia, rady albo masz pomysł na ubranie dla swoich pracowników, ale nie wiesz, jak go zrealizować, skontaktuj się z nami!

Komentarze